torstai 3. syyskuuta 2015

Fiksumman logistiikan avulla lisää euroja viivan alle




Logistiikan käsite on yksinkertainen. Se on tavara- ja tietovirtojen hallintaa siten, että asiakkaan haluama palvelu voidaan tuottaa mahdollisimman edullisesti. Loppu on enää käytännön toteutusta. Näin sanoo Mikko Jauhonen, joka toimii johtavana logistiikan asiantuntijana kauhavalaisessa Puro-Aho Oy:ssä (www.puro-aho.fi). Yritys tarjoaa tuotannon ja logistiikan tehostamisen sekä projektijohdon palveluita. Yrityksellä on kokemusta lukuisista logistiikkatoimeksiannoista ja yrityksen tavoitteena on parantaa erityisesti Etelä-Pohjanmaan yritysten kilpailukykyä.

Kaiken perustana asiakaslähtöisyys
-Logistiikan lähtökohtana on aina ymmärtää ensiksi asiakkaan tarve. Kaikki yritykset eivät ole pysähtyneet tätä miettimään. Jotkut asiakkaat arvostavat pelkkää hintaa, toiset nopeutta. Esimerkiksi verkkokaupassa voittavat tekijät ovat valikoima, hinta ja toimitusaika. Eteläpohjalaisilla yrityksillä on mahdollisuuksia kasvattaa myyntiä sähköisen kaupan avulla, mutta tuotteen ja hinnan lisäksi toimitusajan täytyy olla kohdallaan, Jauhonen kertoo.
-Osa yrityksistä näkee logistiikassa enemmän. Esimerkiksi pelkän tavaran lisäksi yritys myy erilaisia palveluita, jotka on tuotteistettu selkeiksi kokonaisuuksiksi. Esimerkiksi yritysten välisessä kaupassa toimittaja voi ottaa huolehtiakseen asiakkaansa varastosaldojen seurannan ja tavaroiden toimitukset suoraan asiakkaille. Näin asiakas voi keskittyä entistä voimakkaammin itse kaupankäyntiin.
Kuluttajakaupassa monikanavaisuus mahdollistaa, että voit tilata tuotteen verkkokaupasta ja noutaa myymälästä. Palvelut tulevat entistä useammin asiakkaan luokse. Kuluttaja voi tilata esimerkiksi pakettiauton suoraan ovelleen.
Logistiikkapalveluiden tuotteistamisella on mahdollista selkiyttää asiakkaalle mielikuvaa yrityksestä ja luoda kilpailuetua. Logistiikka on parhaimmillaan keino hankkia lisää myyntiä.”

Kustannustasoa on mahdollista alentaa
Kustannustehokkuuden saavuttamiseen on lukuisia keinoja.  - Tyypillisesti kaupan ja teollisuuden alalla kysyntävaihtelu on suurta ja tavaravirran tasoittamismahdollisuudet ovat rajalliset. Varastotason hallinta muodostuu ongelmalliseksi. Tavara loppuu kesken tai sidottua pääomaa on liikaa. Tilastollinen analyysi ja laskenta auttavat oikean varastotason määrityksessä, Jauhonen avaa.
Logistiikan tapahtumamäärän kasvaessa tarvitsee kehittää fiksumpia ja työtä helpottavia ratkaisuja. Monet yritykset ovat siirtyneet sähköisiin tilausjärjestelmiin yritysten välisessä kaupassa. Käsin syötön ja virheiden määrä vähenee, kun samalla tilausten ja toimitusten läpinäkyvyys paranee. Reaaliaikainen tieto auttaa toimitusten ennakoinnissa ja tilausten seurannassa. Rahaa ja aikaa säästyy.
Jauhosella on varastotoimintojen tehostamiseen monia vaihtoehtoja. - Monessa tapauksessa tilankäytön optimointi, selkeät varastopaikkamerkinnät, tuotteiden sijoittelu kysynnän mukaan mahdollistaa matalamman kustannustason ja samalla toimitusaika paranee. Pidemmälle vietynä voidaan ottaa käyttöön tunnisteita, päätelaitteita, älykästä varasto-ohjausta sekä automaatiota, jotka vähentävät henkilötyön määrää merkittävästi ja madaltavat virhetasoa. Ennustan, että tulemme näkemään kaupallisia älylaseihin perustuvia keräysratkaisuja viiden vuoden sisällä.
On kohtuullisen helposti arvioitavissa, mikä ratkaisu on kannattavin. Kallein ja uusin ei aina ole paras, hän kertoo.

Logistiikan tehostaminen ei aina kallis investointi 
Erityisesti pohjalaisissa metallialan yrityksissä Jauhosen näkemyksen mukaan toimii mallikkaasti tuotannollisten työvaiheiden tekeminen. Niitä on optimoitu vuosikymmenet. Sen sijaan työvaiheiden välisessä logistiikassa, varastoinnissa sekä erityisesti toimitusketjun hallinnassa on monissa yrityksissä vielä varaa nostaa rimaa. Yritysjohto usein tiedostaa hyvin logistiset ongelmat, mutta vaikeampaa on löytää oikeita ratkaisuja tai miettiä, onko logistinen uudistus kannattava. 
– Logistiikan tehostamisesta aiheutuvat säästyvät sekunnit ovat helposti todennettavissa. Totuus logistiikankin osalta on se, että aina kaikkea ei kannata tehdä itse, Jauhonen kertoo. Lukuisat yritykset ovat ulkoistaneet tavarankuljetuksensa ja lisääntyvissä määrin myös varastopalvelunsa. Myös logistiikan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen on tarjolla apua.


Varmista ainakin nämä logistiikan asiat

  • varmista, että logistiikka on rakennettu aina loppuasiakkaan lähtökohdasta

  • pidä se, mitä asiakkaalle lupaat esim. toimitusaika

  • toimita asiakkaalle oikeanlainen tuote ja palvelu

  • tarkista, että logistiikan kustannukset ovat kannattavan kaupankäynnin edellyttämällä tasolla


Luodaksesi kilpailuetua harkitse näitä

  • tunnista kilpailijoiden toiminta ja luo ylivoimainen palvelukokonaisuus asiakkaille

  • analysoi ja tunnista nykyisen toiminnan ongelmakohdat ja ratkaise ne pala palalta

  • lisää sähköistä tapahtumakäsittelyä

  • lisää tavarankäsittelyn automaatioastetta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti